Mit jelent a vegetáriánus táplálkozás a reformadventisták számára?
A hetednapi adventista reformmozgalom tagjai hûségesen
gyakorolják a vegetáriánus táplálkozási
életmódot,
mivel elfogadják az "egységes ember" modelljét,
a testi-lelki dimenziók kölcsönös egymásra
hatását. Alapelvük,
hogy akár esznek, akár isznak - mindent Isten dicsõítésére
igyekeznek tenni.
Ajánlott számukra a lakto-ovo (tej, tejterméket
és tojást is tartalmazó) vegetáriánus
étrend, mely bõségesen
tartalmaz teljes õrlésû kenyeret és
más, teljes gabonából készült
ételeket, zöldségféléket és
friss gyümölcsöket.
Mértékkel használják a száraz
hüvelyeseket, dióféléket, az alacsony
zsírtartalmú tejet és tejtermékek
közül azokat,
melyek megfelelnek táplálkozási alapelveiknek,
mint például joghurt, kefir, gomolya túró/sajt
és a mozarella sajt.
Tojást takarékosan használnak. Tartózkodnak
minden hústól - a halat és a baromfit is
beleértve - valamint a
koffeintartalmú kávéktól, teáktól,
az alkoholos italoktól és dohánytermékektõl.
Folytattak-e kutatásokat ebben a témában?
1954. óta több mint 260 cikket publikáltak
tudományos folyóiratokban az adventista életmód
és az egészség
kapcsolatáról. Ennek kapcsán 1960-ban a Loma
Linda University együttmûködve az (Amerikai) Nemzeti
Rákkutató Intézettel tanulmányozni
kezdte a hetednapi adventisták egészségi
állapotát. Késõbb 1970-ben és
1980-ban az adventista életmódot kutatták
(felmérték, analizálták) a Nemzeti
Egészségügyi Intézettel közösen.
Az adventisták általában 50%-al kisebb rizikóval
rendelkeznek a szív- és agyi érbetegségek,
néhány daganat és
a cukorbetegség vonatkozásában.
Még specifikusabb, hogy azok a férfiak, akik 40
éves kor alatt tértek rá a vegetáriánus
étrendre, több mint nyolc
évvel, a nõk pedig több mint hét évvel
élnek tovább, mint az átlag népesség.
Külön kiemelendõ, hogy az adventista
vegetáriánus férfiak több mint három
évvel élnek tovább, mint a húst is
fogyasztó hittestvéreik. (A hetednapi adventisták
mintegy 50%-a vegetáriánus. Ez az arány a
hetednapi reformadventistáknál 100%.)
A kutatók azt vallják, hogy az életkor meghosszabbodása
és az egészség jobb minõsége
általánosságban az
egészségesebb életmóddal és
táplálkozással függ össze, nevezetesen
a több gyümölcs, zöldség - fõzelék,
a
teljes õrlésû gabonák bõséges
fogyasztásával és összefüggést
mutat a dohányzástól, alkoholos italoktól,
teától,
kávétól valamint a hústól való
tartózkodással.
Mit mutatnak a jelenlegi kutatási eredmények?
1., Azért csökken számos betegség
rizikója a vegetáriánusoknál, mert
étrendjük bõségesen tartalmaz teljes
õrlésû gabonaféléket, száraz
hüvelyeseket, dióféléket, friss gyümölcsöt
és zöldséget. Mivel nem fogyasztanak
húst, kevesebb a szervezetükbe kerülõ
rákkeltõ és mutációt okozó
anyag. Egyenes összefüggés mutatható
ki a lakto-ovo vegetáriánus étrend és
a halálozást döntõen befolyásoló
megbetegedések rizikójának csökkenése
között.
2., A gyümölcsök, zöldségek, gabonák,
hüvelyesek és diófélék gyakrabban
olcsóbb étrendet tesznek
lehetõvé, mint a drágább húsfélék.
A növényi táplálékok használata
kevésbé károsítja a környezetet.
3., A vegetáriánusok számára a különleges
és tájjellegû ételek széles
választéka is biztosított.
4., Bizonyított összefüggés áll
fenn az állati eredetû, magas koleszterin- és
zsírtartalmú ételek fogyasztásának
gyakorisága és idõtartama valamint a végzetes
kimenetelû szív- és agyi érrendszeri
megbetegedések, a
cukorbetegség és bizonyos rosszindulatú daganatok
elõfordulási gyakorisága között.
5., A különbözõ gabonákat, zöldségeket,
hüvelyeseket, gyümölcsöt és dióféléket
tartalmazó étrend magas
rosttartalma megóv a cukorbetegségtõl, magas
vérnyomástól, számos szívbetegségtõl
és rosszindulatú daganattól.
A kutatások errõl a védõhatásról
még folyamatban vannak és reményt keltõek.
Van-e valamilyen hivatalos ajánlás számomra, amit követhetek?
1989-ben a Nemzeti Tudományos Akadémia (USA)
már azt ajánlotta az embereknek, hogy bõségesen
fogyasszanak naponta gyümölcsöt és zöldségféléket
gabonafélékkel és száraz hüvelyesekkel
kombinálva.
Az Egészségügyi Világszervezet 1991-ben
javasolta, hogy naponta legalább 400 gramm (40 dkg) gyümölcsöt
és zöldséget fogyasszunk, mely tartalmazzon
legalább 30 gramm száraz hüvelyest, diófélét
és csírát.
1992-ben az USA Földmûvelésügyi Minisztériuma
(FM) nyilvánosságra hozta az úgynevezett
"táplálék-piramis"
ajánlását, melynek a bõséges
fogyasztásra ajánlott alapszintje kizárólag
növényi eredetû volt. A piramis a
legbõségesebb fogyasztásra a teljes õrlésû
kenyeret és más gabonaterméket, a rizst valamint
a gyümölcsöket
és a zöldségféléket ajánlja.
1995-ben az USA FM valamint Egészségügyi és
Szociális Minisztériuma elsõ alkalommal nyilvánította
ki közösen,
hogy "a vegetáriánus étrend összhangban
van és találkozik az amerikaiak számára
kidolgozott étrendi ajánlással".
A lakto-ovo vegetáriánusoknak fokozott figyelmet
kell fordítaniuk a fehérje, vas és cink bevitelére.
Szükséges-e valamilyen különleges kiegészítés a teljesen növényi alapú étrendnél?
1995-ben az Amerikai Étrendi Ajánlás azt
javasolta, hogy azok, akik kizárólag növényi
étrendet tartanak,
feltétlenül egészítsék ki azt
B12 és D vitaminnal, valamint kálciummal.
Az Amerikai Dietetikai Társaság legújabb
álláspontja szerint a kizárólag növényi
eredetû étrendet tartók
számára ezen kívül vas és cink
kiegészítés is szükséges.
Különösen fontos a kiemelt figyelem fentiek vonatkozásában
a növekvõ gyermekek valamint a terhes és
szoptató nõk esetében.
Mit javasolunk mindezek alapján?
Támaszkodva a Nemzeti Tudományos Akadémia
(USA), az Egészségügyi Világszervezet
és az Amerikai
Étrendi Ajánlás javaslataira, megállapítható,
hogy a dohányzás és alkoholfogyasztás
mellett a magas telített
zsír- és koleszterin tartalmú ételek
(mint például a hús) a legnagyobb rizikófaktorok
és az életkilátásokat rontó
tényezõk a korai halálozást okozó
érelmeszesedés és a rosszindulatú
daganatos betegségek vonatkozásában.
Javasoljuk, hogy minden húsfélét, beleértve
a halat és baromfit is, küszöböljünk
ki az étrendünkbõl és a tojásból
is hetente legfeljebb csak hármat fogyasszunk. Az állati
eredetû táplálékok hosszabb távon
nem tekinthetõk az
étrend meghatározó részének.
Az adventista egészségkutatások világosan
és egyértelmûen bizonyítják
a teljesen
növényi alapú étrenden lévõk
elõnyét a húst is fogyasztókéval
szemben.
Javasoljuk, a teljes gabonák, zöldségek és
gyümölcsök bõséges fogyasztását,
az alacsony zsírtartalmú táplálékok,
a hüvelyesek és diófélék mérsékelt
használatát. Nagyon mérsékelt fogyasztást
javaslunk a magas telített zsír- és
koleszterin tartalmú ételekbõl valamint fehér
cukorból és sóból. Teljes tartózkodást
javaslunk a dohányzástól,
kávétól, teától és más
koffein tartalmú italoktól.
Javasoljuk, hogy kövessük a következõ vegetáriánus
táplálkozási piramist étkezésünk
megtervezésekor.
A piramis a táplálékokat csoportokba gyûjti.
Mindegyik ételcsoport szükséges a megfelelõ
táplálkozás biztosításához.

Az adagok számát a kalóriaszükséglet
határozza meg. Ülõ munka és kevés
napi mozgás mellett válasszuk
az alacsonyabb számút, például gabonafélébõl
a 6 adagot, míg ha nagyon aktív életmódunk
van, választhatjuk
a 11 adagos ajánlást. Néhány példa
az adagok nagyságára:
Gabonák
6-11 adag
1 adag: 1 szelet kenyér, 1 csésze fõtt rizs
vagy más gabona, tészta, vagy 1 csésze száraz/szárított
gabona
Gyümölcsök és zöldségek
2-5 adag
1 adag: 1 csésze nyers vagy 1 csésze fõtt
gyümölcs vagy zöldség
Tejtermékek vagy tejpótlók
2-3 adag
1 adag: 1 csésze tej vagy tejpótló, 1 csésze
gomolyatúró vagy 3 csésze alacsony zsírtartalmú
joghurt, kefir
Hüvelyesek, diófélék, olajos
magvak, "húspótlók"
2-3 adag
1 adag: 1 tojás, 2 tojásfehérje, 1 csésze
dióféle vagy mag, 2 evõkanál diókrém,
30 gramm tofu, 1 csésze fõtt száraz bab vagy
borsó